Are you sick? Cold, influenza? Get better with some warm advices from thor-bjorg.com

Influenza!

Der er influenza i luften! Det har det jo, som bekendt, været hele året men jeg taler ikke specifikt om ”denne der virus”, som har forandret hele verden for altid. Men jeg ville give den ”gammeldags” influenza som stadig eksisterer, lidt plads fordi mange bliver rigtig syge af den, også.

 

Min yngste datter for eksempel. For god ordens skyld, så er hun 25 år, og blev smittet af sars 19 virus og fik covid infektion. Hun var stort set symptomfri og var i hjemme isolation i 14 dage. Hun mistede godt nok smagssansen men den kom forholdsvis hurtig tilbage, måske hjulpet af, blandt andet, store doser af zink. I går ringede hun til sin Mutti, for at få trøst og flere gode råd, for nu havde hun ”en rigtig influenza” og var møg dårligt men det var ikke så slemt alligevel. Det var snarere en slem forkølelse, som havde, hvis hun ikke allerde havde haft covid, sendt hende direkte hjem fra skole. Mange har det meget meget værre og har høj feber og hovedpine, træthed og muskelsmerter, vejrtrækningsproblemer og ondt i halsen. Der er kun én ting at gøre! Gå i seng! Og så et par andre ting.

Her er lidt hjælp på vej til den akutte fase og til restitutionen. Væk fighteren i dig og kæmp dig ud af influenza, forkølelse og snot! Skift kleenex og hostebolsjer ud med seng og tilskud som styrker dit immunforsvar og giv nervesystemet ro og hvile. Kæmp med at give op!

Bliv hjemme i din seng!

Her er ikke nogen god ide at spille helten som klarer det hele for der er ikke noget heltemodigt i at risikere at smitte alle andre omkring dig. De må og kan klare sig uden dig.

Lad naturen komme til!

Hvis du får feber så er det immunforsvaret som skruer varmen op i et forsøg på at slå virus eller bakterien i hjel. Derfor er det ikke en god idé med det samme at forsøge at slå feberen ned med febernedsættende medicin. Giv kroppen lidt tid til at gøre sit arbejde.

Vand!

Fordi du sveder mere og fordi at vand køler kroppen lidt ned og fortynder slim en smule. Appetiten er ikke stor og det er helt ok ikke at spise så meget i et par dage, men vigtigt at drikke vand og mere vand.

Hyldebærsaft

Hyldebær har en dokumenteret styrkende virkning på immunforsvaret. Varm hyldebærsaft, f.eks. fra Søbogaard smager dejligt varm tilsæt lidt citronsaft.Rød Solhat

Rød solhat

Echinaforce eller rød solhat er blomsterdråber og en styrkende klassiker. Kom 40 dr i glas vand x 3 dagligt eller kom dem i hyldebærsaften.

Mucomyst

Mucomyst er brusetabletter som virker slimløsende og du kan købe dem uden recept på apoteket. De indeholder acetylcystein som, for uden den slimløsende virkning, også hjælper leveren med at afgifte. Det er ikke en slem bonus. Tag den anbefalede dosis på bøtten som er op til 4 gange om dagen. Det er et ”myst” for at opløse slimet i luftvejene så du bedre kan hoste slimet op.

D-vitamin

Én af mange gode og sunde egenskaber i dette ypperste af alle vitaminer er netop hvor effektivt det styrker immunforsvaret. Indtag D3 i forholdsvis store doser i en uges tid mens det værste står på. Faktisk når du mærker de første tegn på sygdom / forkølses / influenza så øger du dosis fra din sædvanlige daglige dosis på 4000 iu op til 10.000 iu.

Søvn!

Sov så meget du kan. Søvnen er den allerbedste kur imod stort set alle sygdomme! Sov, drik vand, spis lidt suppe, tage dine tilskud og sov igen!

Efter den akutte fase:

Skån dig selv for flere influenzaer og boost dit immunforsvar resten af vinteren:

  • C vitamin: 1-2 g dagligt
  • Zink: 30-50 mg dagligt
  • A vitamin; ( Retinol): 10 000 i.u. dagligt ( obs! Mindre hvis du er gravid.
  • Ondt i halsen? Garcin spray er noget af et mirakel middel. Det indeholder Allicin, det aktive virus og bakteriehæmmende stof i hvidløg. 4 pust i svælget dagligt til du er rask.

Da mælkeprodukter er slimdannende er det en god idé at undgå dem mens du producerer mere slim i luftvejene end normalt.

Spis rene fødevarer og gerne rig af vitaminer ( farverige grøntsager), proteiner fra fisk og kylling og sunde fedtstoffer.

Scroll til toppen